Salı, Nisan 16, 2013

Biz Türklere Layık 'Ekmek Bir Tutkudur'



   Ekmeği bu kadar seven ve yiyen bir millet olmamıza rağmen ekmek yapmak için bir kitap bulamamamız tuhaf değil mi?

   Evet ekmek pek çoğunuzda olduğu gibi bende de ta çocukluktan gelen bir sevgidir. Annem zamanında 'bu kadar ekmek yiyeceğine sebze ye kafasız olacaksın' demesine aldırmadan her ekmek almaya gidişimde fırın dönüşü eve gelene kadar ekmeğin yarısını bitirme huyu bir bende yoktu sanırım. Çok keyiflidir ekmeği tırtıklayıp tırtıklayıp yürümesi. Kurda kuzuyu teslim ediyorlarmış resmen!

   Ekmeği, yemek yemeyi sevdiğim kadar seviyorum. Torunlarımın 'anneanne-babaanne az ye şu ekmeği yaşlandın artık' dediklerini duyar gibiyim:)

   Evde ekmek yapmayı denedim mi diye sorarsanız hiç denemedim. Makinede de fırın lezzetini vermeyeceğini düşündüğüm için almadım. Ama bulduğum ekmek kitabı sayesinde bir tarif denedim. İlk kez yapmama rağmen öyle güzel anlatılmış ki fıstık gibi oldu! Hatta evin önünde oturup 'ekmek ister misiniz? Keskiner imalatı' diye ilan etmek istedim.

   Abarttım tabii biraz. Fakat yemek yapma konusunda kendisini başarılı görmeyenlerin bile gayet güzel yapabileceği bir kitap bu kitap.

   Şimdi ben hangi kitap olduğunu yazmadan yazıyı sonlandırırmışım:) Hemen söylüyorum. Ekmek Bir Tutkudur. Evet kitabın ismi bu. Ekmek için yazılacak en iyi isim. 


   Yeditepe Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Başkanı Yardımcısı Dilistan Çilingiroğlu Shipman, ekmek bir tutkudur demiş ve sadece demekle kalmayıp bu tutkusunu kitap haline getirmiş.

   Ekmek yapmanın inceliklerini, mayalamanın sırlarını öyle güzel açıklamış ki her gün ekmeğinizi kendiniz yapabilirsiniz.

   Üstelik bir de müjde vermiş. Ekmek şişmanlatmaz! 'İşlenmemiş undan yapılan ekmeklerdeki karbonhidratın vücutta yakılarak enerjiye dönüştüğünü, dolayısıyla yağ olarak depolanmadığını ve şişmanlığa yol açmadığını biliyor musunuz?! diyor.

   Zaten o kiloyu alcak olsam ben alırdım. Babam fırıncı olsa bu kadar sevmezdim herhalde.

   Ekmek yapım tüyoları vermiş bir de. Hamur taş gibi olmuşsa eğer suyu hamurun üzerine direkt olarak koymak yerine ellerinizi oda sıcaklığındaki suyla ıslatıp hamuru yoğurun. Yumuşayana kadar tekrarlayın.

   Hamur çok kabarmışsa, üzerine kapattığınız streci zorlarsa fazla kabarmasına izin vermeyin. Alıp tekrar yoğurun. Bunu yapmazsanız fırına girince bozulur.

   Hamur kabarmıyorsa, ya maya koymayı unutmuşsunuzdur ya da suyun ısısı fazla gelmiştir. Bu durumda hamuru atmayın, yeni bir hamur yapın eskisi ile karıştırın.

   Kitaba bir göz atın hatta evinizin bir köşesinde bulundurun. Harika tarifler var içinde. Yaptıkça yapası geliyor insanın. Mesela benim denediğim bir tarifi yazıyorum size. Fransızların baget'inden New York'un bagel'ına, Almanların Brötchen'inden yazarın özel tariflerine kadar onlarca lezzetle tanışmanızı sağlayacak bu kitap.

Meyveli Ekmek Bolzane

Hamur için


  • 26 gr yaş maya                           
  • 115 gr şeker
  • 200 ml ılık su
  • 2 yumurta
  • 115 gr oda sıcaklığında tereyağ
  • 500 gr un
  • 5 gr tuz


  • Yaş maya, su ve şekeri eritip 10 dakika bekletin.
  • Yumurtaları ve tereyağını ekleyip karıştırın.
  • Un ve tuzu sıvı karışıma ekleyip yumuşak bir hamur yoğurun.
  • 2 saat kadar yağlanmış ve streç filmle kapatılmış geniş bir kapta mayalandırın.


Dolgu malzemeleri ve üst malzemesi için


  • 100 gr ceviz
  • 100 gr kurutulmuş meyve krışımı
  • 100 gr kuru üzüm
  • 2 yemek kaşığı kahverengi şeker
  • 1 yumurta
  • 1 yemek kaşığı su
  • 2 yemek kaşığı doğranmış badem içi
  • 1 yemek kaşığı şeker


  • Kuru meyveleri ve ceviz içini irice doğrayın, kuru üzümleri ekleyin ve karıştırın.
  • Karışımı üçe bölün.
  • Hamuru yuvarlak olarak unlanmış bir zeminde 1 cm kalınlığında açın.
  • Karışımın üçte birini ve şekerin bir kısmını üzerine serpiştirin.
  • Hamuru kenarlarından katlayıp birleştirin ve tekrar açın.
  • Karışımdan yine serpiştirip tekrar katlayıp açın ve karışımın kalan kısmını da serpiştirin ve yeniden katlayın. Sonra yuvarlak bir top yapın.
  • Hamuru 3 parçaya bölün ve yuvarlak top olarak pişirme kağıdı serilmiş bir tepside üzerini streç filmle kapatılmış olarak 5 saat mayalandırın.
  • Fırını 200 dereceye ayarlayın.
  • Yumurta ve suyu çırpıp hamurların üzerine fırça ile sürün.
  • Badem ve şekeri serpiştirin.
  • 30 dakika pişirin.

-İlk 5 dakika sonrasında ısıyı biraz düşürün. Çünkü yumurtayı sürünce çabucak kahverengileşiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder